Op 1 maart keurde de Limburgse vervoerregioraad de verdere concretisering van het Vervoer op Maat unaniem goed. Daarmee werd een belangrijke stap gezet om het nieuwe openbaarvervoersysteem vanaf 1 januari 2022 te operationaliseren.
Flexvervoer
Het plan splitst Limburg in zes regio’s. Daarbinnen wordt het zogenaamde flexvervoer georganiseerd, om Limburgers die in de spreekwoordelijke witte vlekken wonen flexibel te vervoeren naar overstaphaltes. Daar sluiten ze aan op een snellere lijn van het “Kernnet” of op een aanvullende lijn.
Lokale Hoppinpunten
Er komt ook ten minste één Hoppinpunt per gemeente, maar vaak meer. Daar kun je eenvoudig van het ene vervoermiddel overstappen op het andere. Zeventien Hoppinpunten in evenveel gemeenten krijgen in de nabije toekomst een deelfietsensysteem.
Vaste Vervoer op Maat-lijnen
Tot slot worden twee vaste Vervoer op Maat-lijnen voorzien. De eerste lijn verbindt het station van Sint-Truiden met het asiels- en opvangcentrum in Bevingen. De tweede lijn verbindt de kernnetlijn die het Maasland ontsluit, met de kernnetlijn die Lanaken met Genk verbindt, via de N78, het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Rekem, het asiel- en opvangcentrum Ter Dennen en de N77.