Elke week worden in Limburg 45 markten georganiseerd, in 34 gemeenten. Een stijging, want in 2000 waren er slechts 32 Limburgse markten. Markten zijn niet alleen belangrijk als kader voor sociale en maatschappelijke activiteiten, maar vervullen ook een essentiële economische rol. Zij zijn een extra distributiekanaal, creëren omzetten en werkgelegenheid en brengen leven in het straatbeeld. Markten vormen zo een belangrijke ondersteuning in de attractie van de Limburgse handelskernen.
Provincie Limburg neemt markten onder de loep
In 2011 zijn alle markten in Limburg uitvoerig onderzocht. Het onderzoek is in nauwe samenspraak met verantwoordelijke schepenen, ambtenaren, marktleiders en de Provinciale Beroepsverenigingen Marktkramers van Limburg opgesteld. Tijdens het onderzoek is de stem van de marktkramer, bezoeker én niet-bezoeker uitdrukkelijk gehoord. Vooral de motieven van de niet-bezoeker zijn cruciaal. Zij vormen namelijk een potentiële nieuwe doelgroep.