De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.

Masterclasses 2017

De retail- en horecaondernemers staan voor grote uitdagingen door o.m. nieuwe consumenten- en winkeltrends en de toenemende digitalisering. Om de Limburgse retail- en horecaondernemers te ondersteunen heeft de provincie Limburg vijf reeksen van vijf masterclasses georganiseerd.

Verspreid over de vijf Limburgse regio’s hebben 226 ondernemers masterclasses bijgewoond over thema’s zoals e-commerce, sociale media, beleving, klantvriendelijkheid en websites en webshops. Tijdens deze interactieve masterclasses kregen de deelnemers gespecialiseerd advies en tips om hun retail- of horecazaak klaar te stomen voor de toekomst.

De klant centraal plaatsen

Uit de inspirerende masterclass van Gino Van Ossel blijkt dat de digitalisering niet alleen als een bedreiging maar ook als een opportuniteit moet gezien worden. De technologische ontwikkelingen geven ondernemers namelijk nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten te benaderen. Belangrijk hierbij is evenwel dat de klant centraal wordt geplaatst.

E-commerce expert Cis Scherpereel plaatst de klant ook centraal binnen een omni-channel aanpak. Hierbij worden de verschillende kanalen (winkel, website en webshop) ingezet om tegemoet te komen aan de wensen en verwachtingen van de klant.

Goede service als strategie

Jan Raedschelders en Jente Kasprowski benadrukten dan weer het grote belang van een goede service. Of het nu gaat om een horecazaak, een winkel of een webshop, als ondernemer moet je een goede service bieden om klanten aan je te binden.

Volgens Katelijn Quartier kunnen horecazaken en winkels door middel van service en beleving het verschil maken ten opzichte van e-commerce. Verder kan een doordachte etalage- en winkelinrichting ook een grote meerwaarde betekenen.

Treed in contact met je klanten

Een ondernemer moet zijn of haar (potentiële) klant kennen om het aanbod en de service aan diens wensen en verwachtingen aan te passen. Hiernaast kan het ook een meerwaarde zijn als de klant de ondernemer kent. Een persoonlijke benadering is namelijk een meerwaarde die de zelfstandige ondernemer heeft ten opzichte van ketens en e-commerce.

Volgens Elien Vanhaesebroeck kan een ondernemer via sociale media een band creëren met klanten. Verder kan de ondernemer zichzelf en de zaak in de markt plaatsen en ervoor zorgen dat de zaak gemakkelijk te vinden is. Een aanwezigheid op sociale mediakanalen is voor ondernemers dan ook onmisbaar.

Hieronder vind je een reportage van TVL over de masterclasses.

Contactgegevens dienst

Economie, Directie Ondernemen
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

tel. 011 23 74 24
e-mail economie@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 17 uur.

Alles over: retail

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

vrijdag, 04 oktober 2019
Wat vind jij belangrijk?
De Vlaamse overheid werkt samen met Studio NZL al een tijdje aan een oplossing voor de Noord-Zuid Limburg. Wat vind jij belangrijk voor de Noord-Zuid Limburg? Hoe wordt de Grote Baan ingericht? Is er...
woensdag, 02 oktober 2019
Projectpartners LogistiekLerenZonderGrenzen met o.a. Ben Lambrechts, Hogeschool PXL - Tom Vandeput, gedeputeerde en Kris Claes, Voka Limburg
De logistiek in Nederlands- en Belgisch-Limburg boomt. De groei van de sector wordt echter geremd door een gebrek aan logistieke medewerkers. Dit geldt niet alleen voor de uitvoerende profielen zoals...
woensdag, 02 oktober 2019
Sfeerfoto tijdens één van de kennissessies tijdens PXL Experience Day
De wereld is in beweging en transities volgen elkaar steeds sneller op. Bedrijven en organisaties zoeken naar oplossingen om hier succesvol op te reageren. In die zoektocht biedt PXL Research zich aan...