Ga verder naar de inhoud

Een kampenbouwplaats

Weinig spelvormen zijn zo aantrekkelijk voor kinderen als kampen bouwen: in de slaapkamer, onder de keukentafel o in het bos. En waarom niet op de speelplaats?

Kampen bouwen is niet alleen een constructiespel, maar evengoed een sociaal en fantasiespel. Kinderen krijgen een eigen plek, kunnen genieten van de geborgenheid en leren hun eigen leefomgeving in te richten.

Hoe pak je dat aan?

Een speelbos(je) is natuurlijk een ideale plaats om kampen te bouwen, maar je kan net zo goed een kampenbouwplaats voorzien op de speelplaats.

Structuren zoals bomen of houten palen kunnen gebruikt worden als ondersteuning. Verder hebben de kinderen vooral losse bouwmaterialen als takken, bladeren en stenen nodig om te bouwen. Gebruik bij voorkeur enkel ‘natuurlijke’ materialen (gerecupereerde bouwstenen kunnen bv. ook) die weersbestendig zijn zodat de bouwplaats er niet als een stort gaat uitzien. Bouwtakken die rot worden of stukgaan kunnen (gratis) vervangen worden, via ouders, de gemeente of lokale natuurbeherende organisaties.

Maak afspraken met het schoolteam en de leerlingen en stel die bij als dat nodig is. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de kampenbouwplaats duidelijk wordt afgebakend en dat de bouwmaterialen ook op die plek blijven. Nog een belangrijke afspraak: hoe lang kunnen leerlingen een plekje of een gebouwd kamp claimen vooraleer materiaal en plaats weer vrijgegeven wordt voor iedereen? Een speeltijd lang, een dag of een week?

Educatief gebruik

Kampen bouwen is vrij spel waarbij kinderen zich informeel rond heel wat leerdoelen ontwikkelen:

  • sociale vaardigheden
  • tijd & ruimte (bv. wanneer leefden - maar ook waar en waarom leven ook nu nog - mensen in kampen)
  • gericht waarnemen
  • veilig bewegen in de natuur
  • techniekles
  • ervaringen, gevoelens, ideeën, fantasieën uiten in spel

Als je ook een winkeltje introduceert waarin bouwmateriaal ‘gekocht’ kan worden in ruil voor andere natuurlijke materialen, zijn er nog meer leerkansen (ondernemen, economische beginselen).

Kampen bouwen zou gerust als lesactiviteit in de les lichamelijke opvoeding kunnen plaatsvinden. En als de klasleerkracht gaat observeren, krijgt die vast heel wat aanknopingspunten aangereikt om in de klas op in te gaan. Moeten de meisjes bijvoorbeeld in het kamp blijven terwijl de jongens gaan ‘jagen’?

Sowieso kan kampen bouwen zorgen voor ‘significante natuurervaringen’ in de jeugd die zo cruciaal zijn voor het ontwikkelen van een natuur- en milieubewustzijn.

Biodiversiteit

Als constructiehout te broos wordt, kan je dat verzamelen op een houtstapel of in een takkenril. Zo genieten paddenstoelen en andere opruimers nog na en creëer je een schuilplaats voor dieren.

En wat met de veiligheid?

Geef kinderen de ruimte voor vrij spel, rust en geborgenheid, maar maak tegelijk goede afspraken en hou een oogje in het zeil. Let er bijvoorbeeld op dat er geen te zware of hoge constructies worden gemaakt die kunnen invallen.

Een gouden regel voor de bouwtakken: gebruik takken met een minimale diameter van zo’n 4 cm. Zo beperk je het risico dat ze in een oog terechtkomen.

De kampenbouwplaats zal een populaire speelplek zijn. Is er ruimte en materiaal genoeg voor alle liefhebbers of moet er een roulatiesysteem afgesproken worden, met bijhorende afspraken?


Kies de formule die het best past bij jouw school of groep

Breng jij de thema's natuur, klimaat en duurzaamheid naar je klas? 

We helpen je graag op weg. Met vormingen en netwerkmomenten voor leerkrachten én met een uitgebreid aanbod van begeleide educatieve activiteiten. Er is een gepaste formule voor elke school, voor elke klas en voor elke leerkracht.