Ga verder naar de inhoud

Het Kolenspoor als natuurverbinding van de toekomst

Op het voormalige Kolenspoor, dat ooit het economische hart van Limburg bediende, begint een nieuw hoofdstuk. Wat vroeger een spoorlijn was voor goederen- en passagiersvervoer, is nu omgevormd tot innovatieve en duurzame fietsverbinding. Op vrijdag 20 juni 2025 werd een nieuw stuk van de fietssnelweg tussen Genk en As officieel geopend. Daarmee zet Limburg een stap vooruit in haar mobiliteit én toont het hoe infrastructuurprojecten hand in hand gaan met ecologie en natuurbehoud.

Het Kolenspoor: van industriële as naar groene ader

Het Kolenspoor, de voormalige spoorlijn waar in 1992 de laatste trein over reed, heeft altijd al een bijzondere plaats in het Limburgse landschap gehad. Na de sluiting van de steenkoolmijnen raakte de spoorlijn in verval, maar het biedt nu, door het vooruitstrevende initiatief van de provincie Limburg, de kans om ecologische verbindingen te herstellen en de natuur te versterken. Sinds de aankoop van het oostelijke deel in 2019 transformeert de provincie het Kolenspoor tot een fietssnelweg, met oog voor het landschap en de biodiversiteit.

De herontwikkeling van het Kolenspoor tot een fietssnelweg is een duurzame manier om verleden en toekomst te verbinden. Het project maakt deel uit van de Vlaamse ambitie om een netwerk van snelle, conflictvrije fietsroutes te realiseren. Maar de waarde van het Kolenspoor gaat verder dan alleen mobiliteit. De route doorkruist verschillende landschappen, van natte moerassen tot grote heidegebieden, die van groot ecologisch belang zijn. Wat het Kolenspoor uniek maakt, is de ecologische meerwaarde die het biedt als lijnvormige natuurverbinding: het verbindt heidegebieden, vallei- en brongebieden, terills, vennen, bossen. Dit biedt betere overlevingskansen voor eerder zeldzame soorten die afhankelijk zijn van een specifiek leefgebied, zoals de gladde slang en verschillende amfibieën in valleigebieden.

Ecologische aanpassingen: duurzaam en innovatief

Het Provinciaal Natuurcentrum (PNC) droeg haar steentje bij in het ontwikkelen van ecologische oplossingen voor de integratie van de fietssnelweg in het landschap. Dit project is daardoor een pionier op het gebied van ecologische planning, waarbij 20% van het totale budget gereserveerd werd voor ecologische maatregelen. Zo worden er herpetoducten (= tunnel voor amfibieën en reptielen) aangelegd voor o.a. de gladde slang, alsook andere ecopassages voor kwetsbare diersoorten. Daarnaast werd er aandacht besteed aan de vleermuizen en nachtvlinders, waarvoor langs het Kolenspoor aangepast verlichting wordt geplaatst.

Verlichting is onmisbaar voor het comfort en de veiligheid van de fietsers, maar het gebied herbergt ook bijzondere vleermuissoorten en nachtvlinders. De verlichting is daarom zo ontworpen dat deze diersoorten zo weinig mogelijk hinder ondervinden, met een aangepaste lichtkleur, meer gerichte armaturen en een automatische regeling tijdens de avond en nacht waardoor de vliegroutes van deze dieren optimaal worden beschermd

Gedeputeerde Laura Olaerts

Opmaak natuurbeheerplan

Het ecologische beheer van het Kolenspoor stopt niet bij deze ecologische aanpassingen op het terrein. Samen met andere ecologische actoren werkte het PNC aan een natuurbeheerplan dat de biodiversiteit op lange termijn moet waarborgen. Dit plan voorziet in het beheer van het tracé voor de komende 24 jaar en vormt de basis voor structurele financiële ondersteuning. Zo blijft het kolenspoor zowel vandaag maar ook morgen een ecologisch waardevolle verbinding.

Voorbeeldproject met toekomst

Het Kolenspoor is een krachtig voorbeeld van hoe infrastructuur kan bijdragen aan het herstel en de bescherming van onze natuur, terwijl het tegelijkertijd duurzame mobiliteit bevordert. Het is een project dat zowel innovatie als ecologisch bewustzijn uitstraalt, en als model kan dienen voor toekomstige projecten in Vlaanderen en daarbuiten.

"Ik ben er trots op dat we langs het Kolenspoor erin geslaagd zijn om mobiliteit en ecologie te verzoenen. Door het project ruimer te benaderen, creëren we in de directe omgeving open zones waarlangs planten- en diersoorten zich kunnen verspreiden. Naast de fietssnelweg bouwden we een betonnen geleidingswand, aangevuld met onderdoorgangen waarlangs amfibieën, reptielen en kleine zoogdieren veilig de fietssnelweg kunnen kruisen." - Gedeputeerde Laura Olaerts.

Op de foto's (@Mine Dalemans) hieronder:

  • Zitbank vervaardigd uit boomstammen uit de buurt
  • Nachtverlichting
  • Herpetotunnel = tunnel voor amfibieën en reptielen
  • De schapentunnel
  • Ecogeleiding langs het fietspad

Meer nieuws

Maandag, 10 maart 2025
Limburg bevestigt zijn status als groenste provincie van Vlaanderen. Dat blijkt uit het nieuwe rapport ‘Natuur in Cijfers’, dat…
Woensdag, 5 maart 2025
Bij het PNC ondersteunen we organisaties die een project uitvoeren dat de Limburgse biodiversiteit versterkt. In 2023 diende Natuurpunt een…

Doe mee

Samen zetten we onze schouders onder een groene en duurzame provincie.