Wat na MOS? De provincie Limburg blijft je ondersteunen!
De Vlaamse Regering stopt eind dit schooljaar na 25 jaar met MOS: duurzame scholen, straffe scholen. Maar bij de Provincie Limburg kun je gerust zijn:
Het Provinciaal Natuurcentrum blijft scholen begeleiden en inspireren bij hun duurzame projecten. We zetten daarbij verder in op een aanbod rond schoolvergroening en natuureducatie. Onze begeleiding en aanpak vertrekken vanuit dezelfde principes: participatief, duurzaam en op maat van de school.
Met trots terugkijken, met kracht vooruit
De Provincie Limburg bouwt haar eigen educatieve werking verder uit om de weggevallen Vlaamse ondersteuning op te vangen.
Onze ervaren MOS-begeleiders blijven aan boord als medewerkers om jullie te gidsen. Hoe zich dit vertaalt in een educatief aanbod rond schoolvergroening en natuureducatie van het Provinciaal Natuurcentrum en op welke ondersteuning je concreet mag blijven rekenen wordt in een volgende nieuwsbrief van het Provinciaal Natuurcentrum gecommuniceerd.
Benieuwd? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
Opgelet: de MOS pas stopt op 30 juni 2026
De MOS-financiering loopt af op 1 september 2026, waardoor ook de samenwerkingsovereenkomst met De Lijn eerder eindigt. Aanvragen voor uitstappen na 30 juni 2026 worden niet meer goedgekeurd.
Overweeg het Groepsticket van De Lijn of dynamoOPWEG als alternatief voor je volgende schooluitstap.
MOS-materialen? Die vind je op KlasCement!
Ga als de bliksem naar de MOS-website en download de materialen die de voorbije 25 jaar MOS opgebouwd werden. De website blijft nog even online.
Een deel van het materiaal blijft als archief beschikbaar via KlasCement: lesmateriaal rond duurzame ontwikkeling, uitgewerkte projecten en praktijkvoorbeelden, tools en methodieken voor schoolteams, inspiratie om met leerlingen aan de slag te blijven gaan, …
Tip: bookmark de MOS-organisatiepagina op KlasCement: zo blijven onze materialen altijd binnen handbereik.
Dank voor 25 jaar MOS
Dankjewel aan elke duurzame, straffe school. Dankjewel voor elke MOS-actie, elke MOS-workshop en elk duurzaam project dat jullie samen met de leerlingen hebben gerealiseerd. Jullie inzet is de drijvende kracht achter onze gezamenlijke missie om scholen groener, klimaatbewuster en duurzamer te maken. Wij kijken ernaar uit om ook in de toekomst samen stappen hierin te blijven zetten.
Dankjewel, duurzame scholen! Dankjewel, straffe scholen!
Het MOS-team Limburg
Meer nieuws
Doe mee
Samen zetten we onze schouders onder een groene en duurzame provincie.