Ga verder naar de inhoud

Laat jouw klas het verhaal van het bos vertellen: de opdracht

Maak met je klas (3de of 4de leerjaar) een kort filmpje waarin ze alles delen wat ze weten over bossen. Samen ontdekken ze de verschillende aspecten van het bos, zoals de prachtige bomen, de fascinerende dieren en de belangrijke rol van bossen in ons ecosysteem.

Geef je leerlingen de vrijheid om hun creativiteit de vrije loop te laten. Ze kunnen een verhaal bedenken, een interview houden met een boom of dier, een informatieve presentatie geven, of zelfs een bosdans of -lied opnemen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Het doel van deze actie is om creativiteit en samenwerking te stimuleren, terwijl de kinderen ook hun kennis over bossen ontwikkelen. Ze leren van elkaar en verbeteren hun presentatievaardigheden.

Welke onderwerpen kan je aan bod laten komen?

  • De levenscyclus van een boom
  • De impact van bossen op klimaatverandering (verkoeling, schaduw, …)
  • Het belang van bladeren
  • Dieren die in het bos leven

Dit zijn suggesties! Laat de groepjes zelf kiezen welk onderwerp ze het meest interessant vinden, zodat ze met enthousiasme aan de slag kunnen gaan.

Beschrijving

  1. We laten je hier uiteraard vrij in, maar raden aan om de opdracht te beginnen met een klassikale bespreking over bossen. Praat over de verschillende soorten bomen, dieren die in bossen leven, de rol van bossen in het ecosysteem, en waarom bossen belangrijk zijn voor de planeet.
  2. Leg aan de kinderen uit dat ze in groepjes van 3-4 personen een kort toneeltje/voordracht/mop/verhaal/dans moeten brengen over het bos. Elk groepje krijgt de vrijheid om te kiezen welk aspect van het bos ze willen verkennen en delen.
  3. Geef de groepjes voldoende tijd om hun ding voor te bereiden. Moedig hen aan om samen te werken, hun taken te verdelen en creatief na te denken over hoe ze het onderwerp op een leuke en educatieve manier kunnen presenteren. Stimuleer de kinderen om ook gebruik te maken van eenvoudige props, kostuums of achtergronden om hun filmpjes levendiger te maken.
  4. Zodra elk groepje klaar is, film je als juf of meester (mag met smartphone/tablet) elk groepje. Je mag dit doorlopend doen (elk groepje volgt elkaar op) of apart. Dit mag zowel binnen (in de klas) als buiten.
  5. Nadat de filmpjes zijn opgenomen, verzamel je de groepjes weer in de klas en bekijken jullie samen de filmpjes. Geef elk groepje de kans om hun filmpje te presenteren en laat de andere kinderen vragen stellen of opmerkingen geven na elke presentatie.
  6. Filmpje klaar? Stuur het via WeTransfer naar pascal.vanhees@limburg.be
    Vermeld in het tekstveld je naam, je school, je klas en het aantal leerlingen in je klas.
  7. Hou je mailbox in de gaten om te zien of je gewonnen hebt.

Zie je door de klimaatbomen het MOS niet meer?

We helpen je graag verder met al je vragen over educatie over natuur, klimaat en duurzaamheid.