Ga verder naar de inhoud

Rustplekjes

Rust is één van de grootste troeven van een natuurlijke speelplaats.

Een groen schooldomein heeft heerlijke plekjes waar leerlingen tot rust kunnen komen. Alleen of samen.

Hoe pak je dat aan?

Rustplekjes ontstaan natuurlijk door de inrichting. Hier kan je verder op inspelen door met behulp van beplanting of vlechtwerk afscheidingen te maken die een geborgen gevoel creëren. Creëer deze plekjes weg van speeltoestellen en balspel. Een buitenklas, levende constructies of kampen kunnen ook rustplekjes zijn.

Door te zorgen voor zitgelegenheid voor volwassenen zullen zij meer geneigd zijn kinderen onder hun toezicht buiten te laten spelen.

Met een lage afscheiding of met kijkgaten bied je privacy en geborgenheid maar kunnen kinderen ook contact houden. Observeren is een belangrijke strategie die kinderen gebruiken om te leren over of deel te nemen aan spel. Met lage muurtjes, trapjes, houtblokken, … kan je “neerstrijkplaatsen” aanbieden. Ook voor de soms nog nodige nabijheid van volwassenen. Met sensitieve betrokkenheid kunnen volwassenen een katalysator zijn voor spel of het spel verlengen en verrijken.

Educatief gebruik

Laat (jonge) kinderen eens een rondleiding geven op de (groene) speelplaats. Zo krijg je inkijk op hoe zij de speelplaats beleven, op hoe ze plekjes en onderdelen ervan heel anders invullen dan waarvoor ze door volwassenen bedoeld waren.

Biodiversiteit

Rustplekjes worden gemaakt met groen. Kies voor inheems groen, zo vinden ook veel dieren rust op die plekjes.

En wat met de veiligheid?

Gun de kinderen de vrijheid en geborgenheid die rustplekjes kunnen bieden, en zoek naar een goed evenwicht tussen vrijheid, toezicht en afspraken.

Doe mee

Samen zetten we onze schouders onder een groene en duurzame provincie.