Steeds meer scholen ontdekken de voordelen van een natuurlijk schoolterrein en maken werk van een groene en uitdagende leeromgeving. Limburgse scholen die hun speelplaats en schooldomein vergroenen, kunnen daarvoor een subsidie aanvragen.
De voordelen van een natuurlijk schoolterrein
Een groene speelplaats is een rijke, prikkelende leeromgeving voor ervaringsgericht onderwijs. Dit is dus dé plek om aan natuurRijk leren te doen. Bovendien heeft die groene omgeving een positief effect op de gezondheid en het welbevinden van de leerlingen.
Maar ook voor de plaatselijke biodiversiteit betekent zo’n groene schoolomgeving veel. Soms kan de speelplaats zelfs een stapsteen zijn voor bepaalde diersoorten. En een extra troef: een groen schooldomein tempert de gevolgen van de klimaatverandering, zoals extreme hitte en neerslag.
Een subsidie voor groene schooldomeinen die een positieve impact hebben op de biodiversiteit en op de leerlingen
Je kunt een subsidie aanvragen voor het ontwerp en de realisatie van een natuurlijk schooldomein.
Daarvoor moet je project minstens aan deze voorwaarden voldoen:
- De geplande ingrepen versterken de plaatselijke biodiversiteit. Je kiest dus voor een schooldomein met meer natuur en minder verharding.
Voorbeelden van mogelijke ingrepen:- ontharden van (delen van) de speelplaats
- inheemse bomen, struiken en bloemen, gevelgroen of een bloemenweide
- aanleggen van een poel
- planten van fruitbomen
- plaatsen van voorzieningen voor wilde dieren, zoals nestkastjes en bijenhotels, een takkenril, een hout- of bladerhoop
- De aanpassingen bevorderen natuurRijk leren. Denk daarbij bv. aan natuuronderwijs in de natuur, levend rekenen, muziek maken met natuurlijke materialen, lichamelijke opvoeding in het groen of zingeving in de natuur. Zowel voor het basis als het secundair onderwijs kan het schooldomein de perfecte plek zijn om te leren in, met én van de natuur.
Voorbeelden van mogelijke ingrepen:- aanleggen van een schoolmoestuin
- bouwen van een buitenlabo
- optrekken van een buitenklas
- aanleg van een poel, een educatief bijenhotel of een bloemenweide om te onderzoeken
- De nieuwe schoolnatuur bevordert het welbevinden van de leerlingen.
Voorbeelden van mogelijke ingrepen:- inrichten van natuurlijke ingerichte rustplaatsen en chillzones
- aanleggen van avontuurlijke speelelementen: een natuurlijk klauterparcours, een speelheuvel, een kampenbouwplaats en /of een modderkeukentje
- aanleggen van een zintuigenparcours
Wie komt in aanmerking?
Elke vestigingsplaats van de Limburgse basis- en secundaire scholen kan deze subsidie één keer krijgen.
Wat houdt deze subsidie in?
Deze investeringssubsidie bedraagt minimaal 5.000 euro en maximaal 15.000 euro en dekt 90% van de aanvaarde projectkosten. We betalen de subsidie uit in twee schijven. Het voorschot van 70% krijg je meteen na de goedkeuring. Na de werken en binnen twee jaar betalen we het resterende saldo.
Maar dat is nog niet alles. De vergroeningssubsidie gaat altijd gepaard met een intensieve begeleiding. Onze MOS-begeleiders staan je bij tijdens het proces in een voortraject én na de oplevering.
Hoe en wanneer vraag ik mijn subsidie aan?
Meld je school aan, en we contacteren je voor een intakegesprek.
Vervolgens start het voortraject op, waarbij je samen met onze MOS-begeleider een antwoord zoekt op volgende vragen:
- Heeft je school een gedragen visie waarom een natuurlijk schooldomein gewenst is?
- Is er een concreet educatief plan dat duidt welke lesactiviteiten buiten zullen plaatsvinden?
- Hebben leerkrachten en leerlingen hun vergroeningswensen kunnen delen?
Kan je een positief antwoord geven op deze vragen, dan kan je een schoolgroenontwerper inschakelen die de visie, wensen en randvoorwaarden van jouw school vertaalt in een inrichtings- en onderhoudsplan, een plantenlijst en het kostenplaatje voor de realisatie.
Hiermee heb je alles in handen om een subsidie voor jouw school aan te vragen. Je kan dat op elk moment doen.
Zie je door de klimaatbomen het MOS niet meer?
We helpen je graag verder met al je vragen over educatie over natuur, klimaat en duurzaamheid.